Šįkart veiduose nepakartojama, savitą, iškart atpažįstamą braižą turinti tapytoja Inga Noir Mrazauskas.
Susitikome paplepėti dar žiemai nesibaigiant, tačiau pokalbis buvo toks šiltas, kad prisimenant jį, atrodo pavasaris jau senų seniausiai atkeliavęs:)
Labai įdomu buvo paslampinėti po menininkės namus...O dar tos dirbtuvės viršutiniame aukšte.... Nekasdien juk geri kavą apsuptas tokia ramybe alsuojančioje ir aliejiniais dažais dvelkiančioje aplinkoje !
Tapytoja Inga Noir Mrazauskas
Kviečiame paskaityti visą interviu su menininke ir aplankyti jos internetinę svetainę, kur panirsite į tikrą meno pasaulį http://inganoir.com/.
Iš kur
esi kilusi ir kaip menas atsirado tavo gyvenime?
Esu gimusi
ir užaugusi Vilniuje. Vizualieji menai mane domino nuo pat vaikystės; mėgau
piešti tiek kiek save pamenu. Jau tada, kai vaikystėje supratau, kad per
piešinį man patinka išreikšti save, žinojau, jog norėčiau toje srityje dirbti.
Baigiau dizaino studijas, tačiau galiausiai pasirinkau tapybos kelią.
Kas tau
yra kūryba?
Kūrybos
man reikia tam, kad galėčiau išlieti savo vidų, tarsi užmegzti pokalbį su
kitais žmonėmis temomis, kurias aš nagrinėju paveiksluose, o pats kūrimo
procesas yra skirtas grynai man – negalėčiau be jo apsieiti.
O pati
kūryba mano nuomone yra ardymas į daleles to kas žinoma ir dėliojimas į naujus
pavidalus. Mano tapyba gimsta iš dėlionės: išorinių veiksnių, vidinių patirčių,
kultūrinio fono. Paprastai kūrinys atsiranda kaip vaizdinys, kaip vizija, kuri
iš detalių susidėlioja natūraliai dar pasąmonėje. Tada kyla noras tą vaizdinį
materializuoti – perkelti ant drobės ir dalintis juo, nes tai atrodo kažkas
visiškai nauja, nors ir sudėta iš žinomų ir patirtų dalykų.
Ką
simbolizuoja tavo kūryba ir kodėl?
Mano
paveikslai yra kaip durys į vidinį pasaulį. Ir nebūtinai mano asmeninį – gal
netgi į visos žmonijos vidinį pasaulį, visatos pasaulį. Tikiu, kad egzistuoja
kolektyvinė pasąmonė ir kylant vaizdiniams visada apima jausmas, kad jie
dėliojasi iš detalių, kurios nėra vien tik mano patirtis, o ir kitų žmonių
patirtis, aplinkos įtaka, mūsų kultūros paveldas. Dėl to mano paveiksluose yra
nemažai lietuviškų ornamentų motyvų, gamtos vaizdų, kosmoso simbolikos ir kūno,
nes tai simbolizuoja žmogų ir gyvybę.
Ant in the Sunlight (Skruzdė saulėje), oil, canvas, 90x100cm, 2018
Kokia yra
tavo kūrybinė aplinka, ar turi kažkokį kūrybinį ritualą?
Tapyba man
yra ne tik rezultatas, bet ir procesas - jie yra lygiaverčiai, vienodai
svarbūs. Kadangi tapybos procesas yra natūralus mano kasdienybėje, ritualai
irgi dažnai atsiranda natūraliai. Yra dalykų, kurie man padeda susikaupti,
išlaikyti nuotaiką kuriant. Vienas iš pagrindinių yra muzika. Ji man padeda išlikti toje būsenoje, kurią noriu perkelti
ant drobės. Tapymas užtrunka ganėtinai ilgą laiką, o emocija, kurioje kilo vaizdinys, yra laikina,
tad muzika šiuo atveju padeda man išbūti toje būsenoje ilgesnį laiką. Galbūt,
žinant menininko stereotipą, neįprasta, tačiau man patinka kurti ne chaose, o
tvarkoje. Mėgstu pasiruošti dažus, išsidėlioti teptukus, paruošti piešinį ant
drobės, tuomet duoti sau šiek tiek laiko pasižiūrėti į drobę ir vaizduotėje
pamatyti, kaip atrodys paveikslas. Tada pradedu dirbti.
Dar
labai svarbus dalykas, tai turėti pakankamai netrukdomo laiko darbui. Todėl
mėgstu išsijungti telefoną, žinoti, kad netrukdys jokie kiti smulkūs darbai.
Tapyti dažnai pradedu vakarais, kai dienos darbai ir rūpesčiai yra užbaigti ir
turiu erdvę pasinerti į vidinį pasaulį.
Deep Sleep; Void (Gilus miegas; Tuštuma), oil, canvas, 80x80cm, 2016
Iš kur
semiesi įkvėpimo
Mano
paveikslų idėjos kyla kaip vaizdiniai, įkvėpimas ateina nelauktai. Įkvėpimo aš
laukiu? Toks mano kūrybos būdas: niekada nesėdu prie drobės nežinodama, ką
darysiu. Galbūt tai būtų tiesiog netinkamas būdas mano tapybos stiliui, o
galbūt toks yra mano asmenybės bruožas ir jis nulemia mano tapybos stilių.
Apibūdink
savo meną, kodėl pasirinkai būtent šią techniką?
Tapau
daugiausia aliejiniais dažais ant drobės. Ši technika man patinka, nes mėgstu
dirbti detaliai, kartais ilgiau padirbėti ties smulkiomis detalėmis, maišyti
spalvas ant drobės. Aliejiniai dažai tam labai tinkami, jie lėtai džiūna,
nereikia skubėti dėti potepių, galima koreguoti ir dailinti tol kol atrodo
būtent taip kaip įsivaizdavau.
Mane nuo
vaikystės žavėjo tapybos teikiama galimybė pavaizduoti nerealius vaizduotės
dalykus tikroviškai. Iki šiol ir tebežavi. Tad mėgstu siurrealistinę tapybą, nes
mano akimis ji pakankamai gerai apibūdina šią idėją.
Kiek
darbų esi išleidusi į pasaulį?
Tiesą sakant
nesu suskaičiavusi, jų tiek daug mano atmintyje. Didelė dalis yra iškeliavusi
pas meno mylėtojus ir kolekcionierius. Galėčiau spėti, kad esu sukūrusi apie 400
paveikslų.
Kokios
artimiausios parodos laukia?
Artimiausia
paroda nusimato Compensa parodų erdvėje. Parodos atidarymo metu planuojame gražią
jungtį tarp tapybos ir muzikos. Ji įvyks kovo mėnesį.
The Passing Light of Day. Daniel, oil, canvas, 50x90cm, 2018
Kokiomis
priemonėmis naudojiesi kurdama?
Daugiausia
naudojuosi teptukais, aliejiniais dažais ir drobėmis. Kartais prireikia ir
kitokių priemonių – pieštukų, pastelių, markerių. O kartais į rankas netgi
paimu molio. Priklauso kokia kūrybinė mintis šauna.
Ką
galėtum pasakyti apie Imsemoje parduodamas dailės priemones?
Man patinka
labai platus priemonių pasirinkimas. Radau įvairiausioms situacijoms reikiamų
medžiagų vienoje vietoje – tai labai patogu. Dar įdomu jog ieškant vienos
priemonės, netyčia gali atrasti ka nors kitą įdomaus ir dar neišbandyto.
Kokios
IMSEMA priemonės dar tave sudomino?
Labiausiai
aktualu teptukai, kadangi juos sunaudoju
dideliais kiekiais ir nepaprastai greitai. Tačiau be to labai sužavėjo popieriaus skirto
aliejiniams dažams kokybė. Patinka eskizavimui tinkamų priemonių pasirinkimas
ir atradau akrilinius markerius.
Ant in the Rain (Skruzdė lietuje), oil, canvas, 90x100cm, 2018
Pokalbis nuo meno temų keliavo iki studijų prisiminimų, nuo studijų prisiminimų iki kasdienių rūpesčių ir draugysčių/ nedraugysčių, po to vėl grįždavo prie kūrybos ir ateities planų. Menininkės kalboje, kaip ir jos darbuose ir net ir namų aplinkoje, jautėsi ta pati, visa apimanti tvarka, giluma ir gilus visko apmąstymas- atrodo kaip kiekvienas daiktas namuose turi apgalvotą vietą, taip ir kiekvienas potėpis darbe yra tobulas, o kiekvienas išsakytas žodis, gilios minties atspindys.
Labai dėkoju tapytojai už galimybę pabuvoti jos artimiausioje aplinkoje, ir nekantraudama laukiu Ingos Noir Mrazauskas kovo 13d. vyksiančios parodos, tapybos ir muzikos sintezės, Compensa salėje, Vilniuje. Kviečiu ir jus visus sudalyvauti renginyje, kuriame pianistės Alos Bendoraitienės ir dainininkės Agnės Sabulytės duetas, inspiruotas šios tapytojos darbų, leidžia sau modeliuoti įvairių stilistikų, laikmečių ir kraštų muzikos dėlionę, rezonuodamos su vykusiais kūrybos etapais: „Žemė ir kosmosas/namai“, „Kūnas ir kraujas/virsmai“, „Vidiniai dialogai / ieškojimai“, „Tapatybė/namai“. Koncertas prasideda ir baigiasi lietuvių liaudies dainų motyvais, o vystyme bei kulminacijoje nukeliaujama iki A.Piazzollos muzikos, J.Meko poezijos ir kt. Tarsi dingsta ribos savęs pažinimo, įprasminimo kelionėje. https://www.facebook.com/events/2168487990130829/
Pasigrožėkite tapytojos darbais, kurie galbūt įkvėps ir jus paimti teptuką į rankas ir atsidaryti aliejinių dažų Master Klass tūbelę iš www.imsema.lt. O čia visko tiek daug, tik kurkite ir mėgaukitės kūrybiniais džiaugsmais!
Komentarai
Rašyti komentarą